Wymogi kwalifikacyjne, jakie powinni spełniać członkowie zespołu WWR, w skład którego wchodzą pedagog, psycholog
i logopeda.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635) – § 3 ust. 2,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U.z 2020 r. poz.1289) – § 15 ust. 4 pkt 3.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć WWR
§ 15 ust. 4 rozporządzenia, ma odniesienie do oceny kwalifikacji osób prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z którym kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która:
- ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub,
- ukończyła studia w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub;
- ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy określone w § 20.
Jednocześnie, z wcześniejszych stanowisk MEN wynika, że w odniesieniu do kwalifikacji osób prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju można przyjąć, że kwalifikacje te posiadają również specjaliści, którzy wchodzą w skład WWR tj. psycholog, pedagog i logopeda. Innymi słowy, wystarczą kwalifikacje psychologa, pedagoga i logopedy, aby wejść w skład zespołu WWR.
Dyrektor uwzględniając specyfikę problemów konkretnego dziecka, dokonuje ostatecznej oceny przygotowania do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym właściwego dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.