Data i godzina szkolenia: 18.09.2025 r. godz. 17:00. Czas trwania szkolenia (godz. dydakt.): 1,5 w tym praca własna z materiałami.
Szkolenie odbywa się za pomocą platformy . Rekomendowane przeglądarki internetowe: Opera, Chrome, Firefox. Produkt cyfrowy – dostępny wyłącznie w wersji elektronicznej. Do uczestnictwa potrzebny jest komputer z głośnikiem i dostęp do Internetu. Jeżeli nie otrzymasz linku do szkolenia ( standardowo wysyłany jest 1 dzień przed szkoleniem), zgłoś nam przed szkoleniem, pisząc na adres biuro@cos.edu.pl
Dla kogo jest to szkolenie:
- Nauczyciele szkoły podstawowej
Szkolenie w Akredytowanym Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli COS zakończone jest zaświadczeniem zgodnym z § 23 pkt 2 rozporządzenia MEN, w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2019 poz. 1045), przydatnym do awansu zawodowego lub potwierdzenia określonych umiejętności.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie: Czym są wymagania edukacyjne i po co je tworzymy?: Różnice między wymaganiami, celami i kryteriami oceniania. Rola wymagań edukacyjnych w pracy nauczyciela i procesie oceniania.
- Podstawa prawna konstruowania wymagań edukacyjnych: Obowiązujące akty prawne i rozporządzenia MEN (art. 44b UoSO, rozporządzenia dot. oceniania). Zasada zgodności z podstawą programową i realnymi możliwościami ucznia. Omówienie obowiązków nauczyciela w kontekście tworzenia, komunikowania i stosowania wymagań.
- Analiza podstawy programowej i programu nauczania.
- Taksonomia celów kształcenia i cele operacyjne: Krótkie wprowadzenie do taksonomii Blooma. Cele operacyjne – język mierzalny, precyzyjny, oparty na działaniach ucznia.
- Przepis na tworzenie wymagań edukacyjnych.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych – ćwiczenia: Tworzenie przykładowych zestawów wymagań do wybranego działu/zagadnienia. Omówienie przykładów, informacja zwrotna, wskazówki do wdrożenia w praktyce.
- Technologie i narzędzia wspierające nauczyciela: Szablon tworzenia wymagań. Lista czasowników operacyjnych w różnych poziomach. Przykłady narzędzi cyfrowych wspierających konstruowanie i udostępnianie dokumentów (np. Canva, Word, Sway).
- Czas na rozmowę – sesja pytań i odpowiedzi. Wymiana doświadczeń między uczestnikami. Wnioski z pracy
Opis szkolenia:
Szkolenie wyposaża nauczycieli w praktyczne umiejętności konstruowania wymagań edukacyjnych zgodnych z prawem oświatowym i podstawą programową. Uczestnicy poznają zasady tworzenia wymagań z wykorzystaniem taksonomii Blooma oraz nauczą się formułować je w języku celów operacyjnych – mierzalnym, zrozumiałym i przyjaznym dla ucznia. Dzięki warsztatowej formule nauczyciele stworzą własne wymagania, otrzymają gotowe szablony i podpowiedzi narzędzi cyfrowych przydatnych w udostępnianiu wymagań. Szkolenie wspiera także jasną komunikację z uczniami i rodzicami oraz porządkuje dokumentację nauczyciela w sposób spójny, przejrzysty i zgodny z przepisami.
Korzyści ze szkolenia w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli COS :
- Przypomnisz sobie aktualne przepisy prawa dotyczące wymagań edukacyjnych i oceniania uczniów.
- Nauczysz się odróżniać wymagania edukacyjne od kryteriów.
- Opanujesz praktyczne umiejętności tworzenia wymagań edukacyjnych.
- Nauczysz się efektywnego wykorzystania taksonomii Blooma do tworzenia wymagań.
- Wzmocnisz kompetencje w zakresie budowania jasnych i zrozumiałych wymagań i kryteriów.
- Zyskasz gotowe szablony, listy czasowników operacyjnych i inne przydatne materiały.
- Otrzymasz inspiracje i materiały do wdrożenia w codziennej praktyce szkolnej.
Prowadząca: Dorota Podosrska