Myśl jak myśleć, czyli o myśleniu krytycznym
Myślenie to kompetencja , której należy uczyć dzieci od najmłodszych lat tak samo, jak czytania, pisania czy liczenia. Wymaga ono ciągłego systematycznego treningu . Jednym z rodzajów myślenia jest myślenie krytyczne . Znalazło się ono też w podstawie programowej kształcenia ogólnego już od pierwszego etapu edukacyjnego i zostało wyznaczone jako jeden z celów kształcenia.
Czym w ogóle jest myślenie krytyczne? Funkcjonuje wiele definicji myślenia krytycznego , ale sądzę , że jego kwintesencja kryje się w słowach: Myśl, jak myśleć – jest to sedno myślenia krytycznego. Ojcem myślenia krytycznego jest Sokrates, , który 2500 tysiąca lat temu rozpoczął proces szczególnego zadawania pytań.
Czy myślenia krytycznego można się nauczyć? Jak to zrobić? Czy jest czas na rozwijanie tej umiejętności w szkole , skoro wisi nad nauczycielem widmo egzaminu? Myślę, że na wszystkie pytania można odpowiedzieć 3 x tak, ale wszystko tak naprawdę zależy od nas – nauczycieli. Jeśli jednak pokonamy nasze obawy przed rozwijaniem tej niezwykle ważnej umiejętności , to możemy wiele zyskać przede wszystkim dla uczniów, ale również dla szkoły i siebie. Myślenie krytyczne nie jest metodą czy techniką, której można nauczyć podczas jednej lekcji. Jest to złożony proces rozważania pewnego problemu, w który zaangażowany jest szeroki wachlarz umiejętności i postaw. Praca nad rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego nie wymaga dodatkowego czasu, a poznania odpowiednich metod, technik, które uczniowie szybko chwytają i lubią. Są to metody związane ze szczególnym zadawaniem pytań, jak : lawina pytań, pytania sokratejskie, metoda sześciu pytań czy 5 x dlaczego. Nie można również nie wymienić gałązki logicznej, chmurki czy drzewka ambitnego celu, a także Map Rozwiązań Problemów Danilo Siriasa. To tylko klika z wymienionych narzędzi , a jest ich o wiele więcej, a dzięki nim wzrasta motywacja uczniów , bo narzędzia krytycznego myślenia są dla dzieci atrakcyjne, a przy tym wyzwalają ich ciekawość i myślenie. Nawet uczniowie, którzy byli zamknięci i mało aktywni, zmieniają swoje nastawienie.
Praca z dziećmi nad umiejętnością myślenia krytycznego zdecydowanie jednak wymusza zmianę roli zarówno nauczyciela, jak i ucznia. Dzieci z biernych odbiorców stają się aktywnymi i świadomymi uczestnikami lekcji. To na nich spoczywa odpowiedzialność za proces uczenia się. Musi więc nastąpić zmiana w postawie ucznia: Z naucz mnie najlepiej, jak umiesz, dobrze wytłumacz i sprawdź na zainspiruj, daj problem i bądź przy mnie. Rolą nauczyciela jest zatem stworzenie klimatu i warunków zdobywania wiedzy, nabywania umiejętności, a także inspiracja i organizacja tego procesu. Chcąc dać więcej przestrzeni uczniowi, by stał się samodzielny, szukał własnych strategii i myślał autonomicznie, nauczyciel nie może być nauczycielem podającym uczniowi wszystko na tacy. Rolą nauczyciela jest zatem towarzyszyć dziecku w odkrywaniu prawd, reguł, zasad. Wspieranie i moderowanie . Nauczyciel ma przejść na drugi plan i pozwolić uczniom samodzielnie myśleć i działać. Taki sposób pracy otwiera przed uczniem nowe możliwości.
Myślenie krytyczne to przygoda , na którą nigdy nie jest za późno, ani nigdy nie jest za wcześnie, aby ją rozpocząć. Uczniowie którzy stosują myślenie krytyczne, wejdą na rynek pracy przygotowani do poszukiwania, znalezienia i utrzymania pracy. Szybko odnajdą się w nowej sytuacji i szybko rozwiną nowe kompetencje . Dzisiejsi uczniowie należą do Pokolenia Z. Jest to generacja młodych ludzi, którzy mają zupełnie inne wymagania wobec współczesnego świata, w tym szkoły. Oczekują dużej autonomii, szacunku, wysłuchania ich, przekazania im pewnej odpowiedzialności. To, że tego potrzebują, nie równa się , że umieją to robić. Tu więc pojawia się przestrzeń do działania dla nauczyciela (mistrza) stosującego w pracy z uczniami myślenie krytyczne. Uczącego ich nie , co mają myśleć, ale jak.
Opracowała : Dorota Podorska
-
Promocja
26.08.2025 r.
Rola – zadania i dokumentacja psychologa w przedszkolu i szkole – planowanie pracy krok po kroku
już od: 49,00 złjuż od: 19,99 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Promocja
25.08.2025 r.
Pedagog szkolny i specjalny w akcji: obowiązki, dokumenty, współpraca – bez chaosu i stresu
już od: 49,00 złjuż od: 19,99 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Promocja
29.07 - 07.08.2025 r.
III Edycja: Kurs „Treningu Zastępowania Agresji”
599,00 złPierwotna cena wynosiła: 599,00 zł.499,00 złAktualna cena wynosi: 499,00 zł. Kupuję Szkolenia na żywo -
Ewaluacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Zadania nauczycieli i specjalistów
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Ewaluacja PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO szkoły lub placówki
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zadania nauczycieli i specjalistów. Podsumowanie II półrocza
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Sprawozdanie roczne nauczyciela współorganizującego – jak skutecznie podsumować swoją pracę?
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Awans na nauczyciela dyplomowanego wg nowych przepisów
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Kiedy i w jaki sposób ewaluować Standardy Ochrony Małoletnich
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela współorganizującego – awans na stopień nauczyciela mianowanego
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Zadania i dokumentacja pedagoga specjalnego, jak udokumentować realizację swoich zadań na koniec roku szkolnego?
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Konflikty między dziećmi w pigułce. Jak pomóc dzieciom się dogadać?
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Zajęcia rewalidacyjne – co warto wiedzieć na koniec roku szkolnego?
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Jak napisać sprawozdanie z awansu na nauczyciela mianowanego – stare zasady w praktyce
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Promocja
Kurs online (cykl szkoleń)
Kurs „Treningu Zastępowania Agresji”
599,00 złPierwotna cena wynosiła: 599,00 zł.499,00 złAktualna cena wynosi: 499,00 zł. Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania) -
Siedem razy ADHD. Mózg łowcy i inne supermoce – ADHD w siedmiu perspektywach
90,00 zł Kupuję Szkolenia nagrania ( do odsłuchania)