„Bądź dobry, ponieważ każdy, kogo spotykasz, toczy jakąś ciężką walkę”.
Platon…
Jestem pedagogiem- pasjonatem swojej dziedziny. Mam wiele powodów do zadowolenia z własnego życia, jeden z nich to ten właśnie, że mogę zarabiać na chleb na czymś, co uwielbiam i co jest tak wielorakie i wielowarstwowe w swej naturze.
Pracuję z dorosłymi, jako trener, mam niewątpliwą, acz czasem trudną w konsumpcji, przyjemność być pedagogiem szkolnym, realizuję też zajęcia indywidualne z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w nauce i funkcjonowaniu.
Poza wszystkimi zaletami zawodu- że użyję staromodnego sformułowania- misyjnego, istotna jest świadomość, iż przyczyniam się, choć w maleńkim stopniu, do tworzenia ogólnego dobra.
Abraham Maslow, twórca do dziś aktualnego nurtu- psychologii humanistycznej, „troskę o dobro pozaosobiste (…) i chęć świadczenia innym dobra, ze względu na ich samych” uznaje za jedno z kryteriów dojrzałej osobowości.
Mówi też o tym, że „człowiek jest tym bardziej wolny, im bardziej zależy w swoich wyborach od własnych przekonań i uznawanego systemu wartości, a nie od aktualnych nacisków otoczenia”.
Zdaję sobie sprawę, że to co piszę brzmi dość górnolotnie, ale myślę też, że czasem warto zajrzeć w głąb siebie i sprawdzić, jak funkcjonujmy jako narzędzie własnej pracy, czy jesteśmy wiarygodnym modelem cech i postaw, które chcielibyśmy kształtować w naszych wychowankach.
Czasy, jakie mamy, każdy widzi, nie jest łatwo przebić się z wartościami opartymi na antycznej triadzie, czyli na dobru, prawdzie i pięknie.
Jako wychowawcy, nauczyciele, rodzice, powinniśmy wspierać, korygować, kształtować, zapobiegać komplikacjom życiowym, w jakie młodzi mogą się wplątać, jeśli zabraknie nas, jako drogowskazów.
Jest takie pojęcie w psychologii, które trafnie wskazuje na ważną nas dorosłych funkcję – jesteśmy „rusztowaniem”, strukturą zewnętrzną, która chroni, podtrzymuje i w sposób nieinwazyjny wskazuje kierunek rozwoju ku dobru.
Sokrates twierdził, że jako ludzkie istoty wiemy od urodzenia, co jest moralnie słuszne, co nie, w konsekwencji, pedagog ma za zadanie jedynie dopomagać młodym w ujawnianiu wiedzy moralnej, która już istnieje, co potwierdzają współczesne badania.
Ponieważ na początku normy moralne i etyczne są trudne do bezpośredniego przełożenia na konkretne zachowania, „muszą więc być (re-)konstruowane na poziomie komunikacji, tak by młodzi ludzie uczyli się artykułować swe uczucia moralne adekwatnie, i by rozumieli uczucia innych”
Linda i Richard Eyre – założyciele międzynarodowej organizacji rodziców Homebase, której celem jest wspieranie rodziców w procesie wychowywania dzieci w oparciu o moralność i etykę, mówią o wychowaniu do wartości „bycia” (związanych z charakterem – np. uczciwość, sprawiedliwość, wytrwałość itp.) oraz do wartości „dawania” przejawiających się w relacjach z innymi ludźmi (szacunek, sprawiedliwość, miłość). To piękny przykład kształtowania postaw wychowawczych.
I jeszcze jedna ważna postać oraz i jej znacząca koncepcja, użyteczna w pracy osób wspierających rozwój.
Według Kazimierza Dąbrowskiego, twórcy Teorii Dezintegracji Pozytywnej „zdrowie psychiczne to zdolność do rozwoju w kierunku coraz wyższych uczuć i wartości, czyli kształtowania siebie na coraz wyższym poziomie i szerszych płaszczyznach (intelektualnej, emocjonalnej, moralnej)”.
No i właśnie takiego rozwoju – sobie, Państwu i naszym wychowankom życzę.
pedagog- Joanna Nienałtowska – Padło
PS. A teraz mała zagadka, żeby zakończyć mniej górnolotnym akcentem:
Jak łatwo się domyślić, pierwszą cechą, którą młodzi ludzie z różnych krajów najbardziej cenią w nas- nauczycielach/wychowawcach, jest szeroko pojmowana uczciwość i sprawiedliwość. Czy wiecie Państwo jaka jest następna w tym rankingu cecha? Czyli co jeszcze cenią w nas wychowankowie?
Rozwiązanie we wtorek 27.04., a dla trzech pierwszych osób, które odgadną i napiszą w komentarzach pod nagraniem Flash edukacyjny- maleńki, acz przyjemny gratisik pedagogiczny.
-
Przepis na dobry dokument – tworzenie wymagań edukacyjnych zgodnych z prawem i dla ucznia
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Wrześniowy SOS dla nauczyciela języka polskiego – jak nie zgubić się w chaosie początku roku szkolnego?
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Wrześniowy SOS dla nauczyciela języka polskiego – jak nie zgubić się w chaosie początku roku szkolnego?
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Promocja
24.09.2025 r.
Jak prawidłowo prowadzić dziennik psychologa szkolnego i przedszkolnego
już od: 25,00 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Promocja
17.09.2025 r.
Dokumentacja psychologa szkolnego i przedszkolnego
już od: 69,00 złjuż od: 49,00 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Dostosowanie wymagań edukacyjnych – zgodnie z przepisami, z myślą o uczniu!
90,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Promocja
16.09.2025 r.
Rola terapeuty pedagogicznego – co naprawdę należy do Twoich obowiązków i jak robić to dobrze
już od: 25,00 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Od mianowanego do dyplomowanego – inspiracje i strategie awansu nauczyciela współorganizującego
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Zajęcia rewalidacyjne w szkole – skuteczne formy pracy, obowiązki i dokumentacja nauczyciela
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Promocja
25.08.2025 r.
Ocena funkcjonalna od A do Z – nowy obowiązek od września 2025
już od: 69,00 złjuż od: 49,00 zł Kupuję Ten produkt ma wiele wariantów. Opcje można wybrać na stronie produktu Szkolenia na żywo -
Jak dobrze opracować dokumentację będąc nauczycielem współorganizującym?
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
IPET, WOPFU – jak wzorcowo opracować dokumenty dla ucznia z orzeczeniem
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo -
Od początkującego do mianowanego – jak skutecznie zdobyć kolejny stopień awansu nauczyciela?
99,00 zł Kupuję Szkolenia na żywo