Myśl jak myśleć, czyli o myśleniu krytycznym
Myślenie to kompetencja , której należy uczyć dzieci od najmłodszych lat tak samo, jak czytania, pisania czy liczenia. Wymaga ono ciągłego systematycznego treningu . Jednym z rodzajów myślenia jest myślenie krytyczne . Znalazło się ono też w podstawie programowej kształcenia ogólnego już od pierwszego etapu edukacyjnego i zostało wyznaczone jako jeden z celów kształcenia.
Czym w ogóle jest myślenie krytyczne? Funkcjonuje wiele definicji myślenia krytycznego , ale sądzę , że jego kwintesencja kryje się w słowach: Myśl, jak myśleć – jest to sedno myślenia krytycznego. Ojcem myślenia krytycznego jest Sokrates, , który 2500 tysiąca lat temu rozpoczął proces szczególnego zadawania pytań.
Czy myślenia krytycznego można się nauczyć? Jak to zrobić? Czy jest czas na rozwijanie tej umiejętności w szkole , skoro wisi nad nauczycielem widmo egzaminu? Myślę, że na wszystkie pytania można odpowiedzieć 3 x tak, ale wszystko tak naprawdę zależy od nas – nauczycieli. Jeśli jednak pokonamy nasze obawy przed rozwijaniem tej niezwykle ważnej umiejętności , to możemy wiele zyskać przede wszystkim dla uczniów, ale również dla szkoły i siebie. Myślenie krytyczne nie jest metodą czy techniką, której można nauczyć podczas jednej lekcji. Jest to złożony proces rozważania pewnego problemu, w który zaangażowany jest szeroki wachlarz umiejętności i postaw. Praca nad rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego nie wymaga dodatkowego czasu, a poznania odpowiednich metod, technik, które uczniowie szybko chwytają i lubią. Są to metody związane ze szczególnym zadawaniem pytań, jak : lawina pytań, pytania sokratejskie, metoda sześciu pytań czy 5 x dlaczego. Nie można również nie wymienić gałązki logicznej, chmurki czy drzewka ambitnego celu, a także Map Rozwiązań Problemów Danilo Siriasa. To tylko klika z wymienionych narzędzi , a jest ich o wiele więcej, a dzięki nim wzrasta motywacja uczniów , bo narzędzia krytycznego myślenia są dla dzieci atrakcyjne, a przy tym wyzwalają ich ciekawość i myślenie. Nawet uczniowie, którzy byli zamknięci i mało aktywni, zmieniają swoje nastawienie.
Praca z dziećmi nad umiejętnością myślenia krytycznego zdecydowanie jednak wymusza zmianę roli zarówno nauczyciela, jak i ucznia. Dzieci z biernych odbiorców stają się aktywnymi i świadomymi uczestnikami lekcji. To na nich spoczywa odpowiedzialność za proces uczenia się. Musi więc nastąpić zmiana w postawie ucznia: Z naucz mnie najlepiej, jak umiesz, dobrze wytłumacz i sprawdź na zainspiruj, daj problem i bądź przy mnie. Rolą nauczyciela jest zatem stworzenie klimatu i warunków zdobywania wiedzy, nabywania umiejętności, a także inspiracja i organizacja tego procesu. Chcąc dać więcej przestrzeni uczniowi, by stał się samodzielny, szukał własnych strategii i myślał autonomicznie, nauczyciel nie może być nauczycielem podającym uczniowi wszystko na tacy. Rolą nauczyciela jest zatem towarzyszyć dziecku w odkrywaniu prawd, reguł, zasad. Wspieranie i moderowanie . Nauczyciel ma przejść na drugi plan i pozwolić uczniom samodzielnie myśleć i działać. Taki sposób pracy otwiera przed uczniem nowe możliwości.
Myślenie krytyczne to przygoda , na którą nigdy nie jest za późno, ani nigdy nie jest za wcześnie, aby ją rozpocząć. Uczniowie którzy stosują myślenie krytyczne, wejdą na rynek pracy przygotowani do poszukiwania, znalezienia i utrzymania pracy. Szybko odnajdą się w nowej sytuacji i szybko rozwiną nowe kompetencje . Dzisiejsi uczniowie należą do Pokolenia Z. Jest to generacja młodych ludzi, którzy mają zupełnie inne wymagania wobec współczesnego świata, w tym szkoły. Oczekują dużej autonomii, szacunku, wysłuchania ich, przekazania im pewnej odpowiedzialności. To, że tego potrzebują, nie równa się , że umieją to robić. Tu więc pojawia się przestrzeń do działania dla nauczyciela (mistrza) stosującego w pracy z uczniami myślenie krytyczne. Uczącego ich nie , co mają myśleć, ale jak.
Opracowała : Dorota Podorska
-
Promocja 23.01.2025 r.
Nauczanie uczniów ze spektrum autyzmu – praktyka i efektywne metody
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 27.01.2025 r
NAJPIERW JA! POTEM CAŁA RESZTA. O nauczycielskim dobrostanie, asertywności, potrzebach, granicach i zarządzaniu czasem
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 21.01.2025 r
Zajęcia rewalidacyjne w praktyce – kluczowe strategie i narzędzia nauczyciela
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 20.01.2025 r.
Codzienne wyzwania dziewcząt z Zespołem Aspergera – wskazówki dla nauczycieli
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 10.01.2025 r
Nauczyciel współorganizujący kształcenie dziecka/ucznia w spektrum autyzmu – koniec I półrocza?
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 09.01.2025 r
Jak oceniać uczniów ze SPE? Praktyczne wskazówki i rozwiązania
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 15.01.2025 r
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zadania nauczycieli i specjalistów na podsumowanie I półrocza
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 21.01.2025 r. -11.02.2025 r.
Kurs „Treningu Zastępowania Agresji”
599,00 złPierwotna cena wynosiła: 599,00 zł.499,00 złAktualna cena wynosi: 499,00 zł. Kupuję