Współczesność to XXI wiek, czyli ciekawe czasy ze względu na dynamikę zmian i nieustanne pojawianie się czegoś nowego. Warto tu nawiązać do słów Peter Drucker, który powiedział, że tylko zmiana jest pewna, a jej pojawianie się dzisiaj we wszystkich obszarach życia skutkuje koniecznością nowego sposobu myślenia i działania.
Zmiana stała się niezmiennym elementem dzisiejszego świata. Czasy, w których żyjemy można nazwać za Donaldem Sullem erą turbulencji , co sprawia, że istnieje konieczność zbudowania nowego modelu przywództwa, gdyż aby utrzymać się na rynku w turbulentnych czasach, firmy muszą charakteryzować się zwinnością – nie tylko mieć świetną strategię, ale przede wszystkim być gotowe do wprowadzania zmian.
A jak to wygląda w szkole? Era turbulencji, zmienność, czyli różnorodność z jednej strony daje współczesnemu uczniowi wiele szans, z drugiej przynosi potężne wyzwania i zagrożenia związane z: chaosem informacyjnym, kryzysem wartości, rozwojem sztucznej inteligencji itp. We współczesnym świecie trudno zatem o jasne , przejrzyste drogowskazy. Taka rzeczywistość ma swoje plusy i minusy, gdyż dzięki temu młody człowiek musi nauczyć się samodzielnego i twórczego poszukiwania oraz krytycznej analizy narzucanych mu wzorców, ale nie można zapomnieć, że też staje prze wyzwaniem poradzenia sobie z bardzo niejednoznaczną rzeczywistością. Umiejętności potrzebne człowiekowi, by móc swobodnie korzystać z dobrodziejstw świata przecież także podlegają zmianom. Każda osoba będzie potrzebowała coraz to nowych kompetencji, by móc dobrze funkcjonować w ciągle zmieniającej się rzeczywistości, uczyć się i doskonalić. Nieustanny wzrost gospodarki i zmiany otaczającej nas rzeczywistości pociągają za sobą potrzebę ciągłego rozwoju. Jaka zatem powinna być współczesna edukacja młodych ludzi? O co należy w niej zadbać, aby w sposób szczególny wykorzystać cały potencjał drzemiący w młodych ludziach, z którymi pracujemy dziś w szkole.
Współczesna szkoła kładzie dziś nacisk na to, czego się uczyć? – czyli na wiedzę. Duże znaczenie ostatnio odgrywa też to: jak się uczyć? Wielu nauczycieli poszukuje bowiem nowym rozwiązań, metod, które byłyby skuteczne w procesie nauczania- uczenia się. Niestety, najsłabszym elementem edukacji jest to , dlaczego się uczyć? ( Po co się uczyć? )
W tym behawioralno-motywacyjnym obszarze metod i technik jest stosunkowo za mało, a to jest kluczowy czynnik decydujący o skuteczności nauki nie tylko bieżącej, ale nauki przez całe życie. Ostatni z omawianych elementów to zdecydowanie najsłabsze ogniwo edukacji.
Na szkole spoczywa więc dziś wielka odpowiedzialność, aby proces nauczania -uczenia się nie ograniczał się do przekazywania wiedzy, ale uwzględniał coraz bardziej widoczne zmiany zarówno na świecie, jak i pokoleniowe oraz zwracał uwagę na refleksyjne podejście do nauczania i uczenia się, aby uczeń był świadomy , po co mu to i jak mu się to przyda w życiu. Współczesna edukacja to bowiem przede wszystkim proces odkrywania siebie. Rolą nauczyciela jest zatem zadbać o wszechstronny rozwój ucznia w kontekście zmian cywilizacyjnych, stworzyć młodemu człowiekowi przestrzeń do zrozumienia samego siebie, swoich talentów i mocnych stron, a także emocji i motywów działania, do poszukania odpowiedzi na fundamentalne pytania.
Współczesna szkoła powinna zatem przygotować młodego człowieka do radzenia sobie w ustawicznie zmieniającym się świecie, kształcić kompetencje kluczowe w procesie uczenia się. Są one bowiem niezbędne do samorealizacji i rozwoju osobistego.
I jak to zrobić ? To pytanie zapewne stawia sobie niejeden nauczyciel, który z jednej strony rozumie te zmiany, z drugiej ciąży nad nim widmo realizacji Podstawy programowej, a przede wszystkim egzaminu zewnętrznego. W pogoni jednak za tymi wynikami i za informacją zapominamy często o tym, co najważniejsze w edukacji. Zapominamy o swoich uczniach, bez których szkoła nie istnieje. Każdy z nich jest inny , ale dzięki temu -wyjątkowy. Naszym zadaniem jest więc zadbać o każdego wyjątkowego ucznia i przekazać mu pasję do uczenia się, bo tylko dzięki niej narodzi się w nim motywacja, która pomoże dostrzec piękno i potrzebę uczenia się.
Co zrobić, aby pracę z uczniem uczynić wyjątkową , pobudzić jego wewnętrzną motywację do uczenia się, działać w naturalnym środowisku dziecka i uczyć kompetencji przyszłości? Te inne odpowiedzi będzie można uzyskać podczas cyklu szkoleń poświęconych nowoczesnym technologiom, sposobom na przekazywanie odpowiedzialności za uczenie się na ucznia oraz narzędziom i technikom rozwijającym myślenie uczniów.
Autorka: Dorota Podorska
-
Promocja 23.01.2025 r.
Nauczanie uczniów ze spektrum autyzmu – praktyka i efektywne metody
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję -
Promocja 27.01.2025 r
NAJPIERW JA! POTEM CAŁA RESZTA. O nauczycielskim dobrostanie, asertywności, potrzebach, granicach i zarządzaniu czasem
90,00 złPierwotna cena wynosiła: 90,00 zł.69,00 złAktualna cena wynosi: 69,00 zł. Kupuję