Kurs jest dla wszystkich nauczycieli i specjalistów, którzy chcą zdobyć podstawowe informacje na temat tego jak skutecznie i zgodnie z przepisami prawa udzielać pomocy psychologiczno pedagogicznej w przedszkolu i szkole.
To idealne rozwiązanie dla dyrektorów oraz specjalistów (pedagogów, pedagogów specjalnych, terapeutów pedagogicznych oraz innych specjalistów) pracujących w szkole podstawowej i przedszkolu.
„Kurs” to zbiór szkoleń online (webinarów) dzięki, którym:
- podniesiesz swoje kompetencje w zakresie dokumentowania i organizowania PPP w placówce,
- zdobędziesz wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawa oświatowego w zakresie udzielania wsparcia uczniom ze SPE,
- zdobędziesz umiejętności sprawnego konstruowania niezbędnej dokumentacji w zakresie pomocy psychologiczno -pedagogicznej,
- zaplanujesz działania wspierających na poszczególnych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, rozwijające umiejętności uczenia się).
Zawartość kursu
szkolenia online
Szkolenie dostępne na naszej platformie szkoleniowej. Uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz, z dostępem do 31.07.2023 r.
nagrania wideo
omawiające najistotniejsze zagadnienia pomocy psychologiczno - pedagogiczne w placówce
dokumenty do pobrania
gotowe do wdrożenia dokumenty porządkujące, dokumentowanie udzielanej psychologiczno - pedagogiczne w placówce
imienne zaświadczenia
11 zaświadczeń gotowych do pobrania w wersji PDF na Twoim koncie na www.cos.edu.pl (10 zaświadczenia po ukończeniu każdego z modułów i 1 zaświadczenie po ukończeniu kursu).
Podczas kursu:
- Podniesiesz swoje kompetencji w zakresie dokumentowania i organizowania PPP w placówce.
- Zdobędziesz wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawa oświatowego w zakresie udzielania wsparcia uczniom ze SPE.
- Zdobędziesz umiejętności sprawnego konstruowania niezbędnej dokumentacji w zakresie pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
- Zaplanujesz działania wspierających na poszczególnych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, korekcyjno - kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, rozwijające umiejętności uczenia się).
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – klasyfikacja potrzeb.
- Dokumentacja – dostosowanie wymagań edukacyjnych w świetle przepisów prawa.
- Obszary dostosowania wymagań edukacyjnych.
- Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych na przykładach uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, mających problemy z koncentracją
Moduł II Szkolenie online IPET w praktyce – Konstruowanie dokumentacji
- Zadania zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- IPET– analiza 8 obszarów i ich zapisy.
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – jak ją sporządzić.
- Ocena efektywności programu, modyfikacja programu – ewaluacja.
- Współpraca z rodzicami i PP w zakresie opracowania i modyfikacji IPET.
Moduł III Szkolenie online ABC pedagoga specjalnego. Zadania, obowiązki i formy ich realizacji
- Pedagog specjalny – nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Przepisy prawa
- Kwalifikacje pedagoga specjalnego
- Zadania pedagoga specjalnego i formy ich realizacji
- Dokumentacja pedagoga specjalnego
Moduł IV Szkolenie online Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole podstawowej
- Obowiązujące przepisy,
- Cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- Metody i formy pracy na zajęciach dydaktycznych,
- Dokumentacja zajęć i pracy nauczyciela.
Moduł V Szkolenie online Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – podstawowe założenia i aspekty prawne (WWR)
- WWR – podstawowe założenia.
- Podstawy prawne.
- Kwalifikacje kadry prowadzącej WWR.
- Dokumentacja WWR.
- Stymulacja zmysłowa.
- Wsparcie dziecka objętego WWR
Moduł VI Szkolenie online Program wychowawczo – profilaktyczny krok po kroku
- Obowiązujące przepisy prawa.
- Podstawy tworzenia programu profilaktyczno-wychowawczego.
- Co powinien zawierać program?
- Praktyczne wskazówki do pracy.
- Zadania i obowiązki nauczycieli.
- Obowiązujące terminy, pomocne narzędzia.
Moduł VII Szkolenie online Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze w klasach I-III
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w światle obowiązujących przepisów ( ilość uczestników, forma pomocy).
- Jak zaplanować działania wspierające dla uczniów?
- Program pracy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Gotowy dokument- analiza.
- Pomysły do realizacji zajęć.
Moduł VIII Szkolenie online Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – obowiązujące przepisy i pomysły na realizację
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w zakresie umiejętności uczenia się.
- Zasady organizacji zajęć – obligatoryjne zadania, przepisy prawa.
- Pomysły i inspiracje do wdrożenia na zajęciach z zakresu umiejętności uczenia się.
Moduł IX Szkolenie online Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne. Procedury + pomysły
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w zakresie umiejętności społeczno-emocjonalnych.
- Zasady organizacji zajęć – obligatoryjne zadania, przepisy prawa.
- Pomysły i inspiracje do wdrożenia na zajęciach z zakresu umiejętności społeczno – emocjonalnych.
Moduł X Edukacja włączająca (szkolnie dostępne w ramach kursu od 27.10.2022 r.)
- Edukacja włączająca- cele i założenia.
- Obowiązujące przepisy i dokumentacja.
- Planowanie i udzielanie skutecznego wsparcia ucznia ze SPE.
- Gotowe pomysły.
- Analiza IPET, WOPFU.
Dokumentacja
- Karta – ucznia w ramach PPP
- Arkusz – oceny efektywności PPP
- Dostosowania – przykładowe zapisy,
- Karta – PPP
- WOPFU – ewaluacja
- IPET – asperger
- IPET -niepełnosprawność w stopniu lekkim
- IPET – wzór
- IPET – zawiadomienie
- Program zajęć KK
- Arkusz wspomagania dziecka
- Ankieta – bezpieczeństwo dla rodziców
- Ankieta – bezpieczeństwo dla dzieci
- Czynniki ryzyka – ankieta dla ucznia
- Przykładowy Pogram wychowawczo – profilaktyczny
- Sprawozdanie z realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego
- Analiza skuteczności udzielania PPP
- Arkusz efektywności PPP
- Kinezjologia
- Koncentracja uwagi
- Sprawozdanie z zajęć
- Plan zajęć
- Scenariusze przykładowe
- Scenariusz zajęć
- Karty pracy
- Linki
- Karty pracy
- Pedagog specjalny narzędzia do diagnozy na początek
- Plan pracy pedagoga specjalnego
- Wykaz najnowszych aktów prawnych ważnych dla nauczyciela
Teczka ucznia ze SPE
- Arkusz oceny efektywności PPP;
- Arkusz OKRESOWEJ WOPFU, jako_ewaluacja podejmowanych działań modyfikacja zdalne – Wzór;
- Dostosowania (przykładowe – zapisy – wzory) – zbiór;
- IPET – aneks, kształcenie na odległość;
- IPET – „Asperger” – wzór;
- IPET – wypełniony – niepełnosprawność intelektualna wzór;
- IPET – wzór;
- IPET – zebranie;
- Karta pomocy pp;
- Karta ucznia w ramach PPP;
- Klasyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Literatura – polecane pozycje, do pracy z uczniem ze SPE;
- Modyfikacja IPET – przykładowy wzór;
- Opis dokumentacji – teczka ucznia ze spe;
- Procedura organizowania i udzielania pomocy pp i dostosowania;
- WOPFU poprzedzająca IPET – przykładowy wzór;
- Wzór zawiadomienia IPET;
- Wykaz aktów prawnych – organizacja pomocy pp.
Prowadząca kurs
Angelika Perdek Chabinowska
– pedagog w szkole podstawowej, doradca zawodowy, nauczyciel edukacjiwczesnoszkolnej i przedszkolnej