Lp. | Zakres zmian | Na czym polega zmiana |
1. | Wynagrodzenia i inne świadczenia nauczycieli | Rezygnacja z rozliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli. Likwidacja dodatku uzupełniającego. Zwiększenie środków na wynagrodzenia (o średnią kwotę z ostatnich 3 lat) z przeznaczeniem na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego. Zmiany w układzie tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli – wprowadzenie podziału na grupę
Uzależnienie wysokości wynagrodzenia zasadniczego od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – przykładowo mnożnik dla nauczyciela rozpoczynającego pracę w zawodzie miały wynosić 125%. Ewentualne rozszerzenie katalogu funkcji uprawniających do dodatku funkcyjnego. Wprowadzenie dodatku za specjalizacje zawodowe. Uregulowanie w rozporządzeniu kwotowych minimalnych stawek dodatków do wynagrodzenia zasadniczego. Naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na zasadach ogólnych tj. według przepisów ustawy o ZFŚS a nie Karty Nauczyciela Likwidacja świadczenia na start i przesunięcie tych środków do wynagrodzeń. Ustalenie wysokości dodatku wiejskiego w stałej kwocie, niezależnej od posiadanego stopnia awansu zawodowego.
|
2. | Czas pracy nauczyciela | Podwyższenie wymiaru pensum nauczycieli o 2 godziny (z wyjątkiem nauczycieli wychowania przedszkolnego).
|
Wprowadzenie 3-letniego okresu przejściowego, w trakcie którego poszczególni nauczyciele będą mogli zadecydować o:
Wprowadzenie 2 godzin zajęć dodatkowych poza pensum tygodniowo (np. zajęć rozwijających zainteresowania).
Zajęcia te zostaną przydzielone obowiązkowo nauczycielom przedmiotów, które wymagają mniej czasu na przygotowanie się do zajęć lub sprawdzanie prac pisemnych: wychowanie fizyczne, plastyka, muzyka,
Zajęcia te będą mogły być rozliczane w systemie np. rocznym, kwartalnym czy miesięcznym, a nie tygodniowym). |
3. | Awans zawodowy | Likwidacja stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego(w okresie przejściowym dotychczasowy nauczyciel kontraktowy będzie mógł szybciej uzyskać stopień mianowanego). Możliwość ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego po 4 latach od rozpoczęcia pracy. Wprowadzenie egzaminu zewnętrznego po okresie wprowadzenia do zawodu, obejmującego część praktyczną i teoretyczną (będzie on warunkował uzyskanie mianowania). Odejście od staży. Zwiększenie nacisku na umiejętności praktyczne nauczycieli. Umożliwienie nauczycielom dyplomowanym zdobycia dwóch specjalizacji zawodowych.
|
4. | Ocena pracy | Ponowne wprowadzenie obowiązku ustalenia oceny pracy, w następujących przypadkach:
przed uzyskaniem każdego stopnia awansu zawodowego oraz stopnia specjalizacji zawodowej, przy ubieganiu się o pełnienie określonych funkcji
określenie w rozporządzeniu szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczyciela, odnoszących się do kryteriów głównych określonych w Karcie Nauczyciela.
|
5. | Urlop wypoczynkowy | 50 dni roboczych urlopu wypoczynkowego w szkole feryjnej Urlop w szkole feryjnej ma być udzielany zgodnie z planem urlopów, we wszystkie dni wolne od zająć dydaktyczno–wychowawczych. Prawo do dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego za dłuższe wycieczki szkolne.
|