AKTUALNE

cyberbezpieczenstwo dzieci

Rola ocen w motywacji uczniów do pracy

W edukacji, oceny stanowią integralną część systemu oceniania postępów uczniów, ale czy one naprawdę motywują uczniów do pracy? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, takich jak perspektywa nauczyciela, indywidualne cechy uczniów, rodzaj zadania i kontekst, w jakim oceny są stosowane.

Pierwsze, co warto zauważyć, to fakt, że oceny mają dwa główne cele: pomiar osiągnięć uczniów i motywowanie ich do dalszej nauki. Czasem te cele mogą być sprzeczne. Na przykład, nauczyciele mogą używać ocen do zrozumienia, na jakim etapie jest uczeń i co musi jeszcze nauczyć się, ale jeśli ocena jest niska, uczeń może czuć się zdemotywowany.

Motywacja zewnętrzna a motywacja wewnętrzna

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na różnicę między motywacją zewnętrzną a wewnętrzną. Motywacja zewnętrzna wiąże się z zewnętrznymi nagrodami i karą – na przykład, oceną. Uczeń może być zmotywowany do nauki, aby zdobyć wysokie oceny i uniknąć niskich. Z drugiej strony, motywacja wewnętrzna wiąże się z naturalnym zainteresowaniem i ciekawością. Uczeń może chcieć uczyć się, bo jest ciekawy tematu, lub ponieważ ceni proces nauki.

Badania pokazują, że motywacja wewnętrzna często prowadzi do lepszego zrozumienia materiału i trwałych efektów nauki. Oceny mogą, jednak, skupić uwagę ucznia na nagrodzie, a nie na samym procesie nauki, co może prowadzić do płytkiego zrozumienia i krótkoterminowej retencji informacji.

Różne typy ocen

Inny aspekt do rozważenia to typ oceny. Ocenianie sumatywne, które skupia się na ocenianiu końcowych rezultatów, może prowadzić do stresu i obaw przed porażką. Tymczasem ocenianie formatywne, które jest ciągłe i skupia się na postępach ucznia, może motywować ucznia do nauki, ponieważ pokazuje mu, jak poprawia swoje umiejętności i zrozumienie.

Oceny a motywacja – podsumowanie

Podsumowując, oceny mogą motywować uczniów do pracy, ale efekt ten często zależy od kontekstu i sposobu, w jaki oceny są stosowane. Motywacja zewnętrzna, tak jak ta stymulowana przez oceny, może prowadzić do krótkoterminowego sukcesu, ale motywacja wewnętrzna jest kluczowa dla długotrwałego naukowego zrozumienia i zaangażowania.

Edukatorzy powinni dążyć do zrównoważenia tych dwóch rodzajów motywacji, wykorzystując oceny jako narzędzie do informowania uczniów o ich postępach i możliwościach rozwoju, a nie tylko jako środek karania lub nagradzania. Również, należy zwrócić uwagę na różne formy oceniania, które mogą być bardziej lub mniej motywujące dla różnych uczniów.

Rola ocen w motywacji uczniów do pracy Read More »

Dodaj podtytul 9

Agresywne zachowanie ucznia -czy można odmówić mu korzystania z dowozu do szkoły

Podstawa prawna: 

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.) – art. 32 ust. 5 i 6.

Przewozy transportem gminnym są realizowane w związku z obowiązkiem gminy dowożenia uczniów do szkół, a w konsekwencji z mocy prawa uczeń ma prawo z tych przewozów korzystać. Regulamin przewozu uczniów transportem gminnym nie może więc zawierać ograniczeń związanych z dostępem do tego przewozu.

Gmina ma obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Prawo to wynika z ustawy, a akt o charakterze podustawowym, np. regulamin przewozu nie może tego prawa ograniczać. Skoro przewozy te są realizowane w związku z obowiązkiem gminy dowożenia uczniów do szkół, to z mocy prawa uczeń ma prawo z tych przewozów korzystać.

Jeśli więc dowóz dziecka odbywa się w związku z realizacją obowiązku gminy wynikającego z ustawy, to nie można w regulaminie transportu dzieci wprowadzić zapis umożliwiający odmowę tego transportu, jeśli dziecko stanowi zagrożenie dla siebie lub innych. Wobec wszystkich dzieci – uprawnionych z mocy ustawy do objęcia ich dowozem do szkoły, obowiązek ten należy spełnić.

Jeśli podczas przewozu jeden opiekun nie radzi sobie z opieką nad dowożonymi dziećmi należy rozważyć zatrudnienie do opieki drugiego opiekuna albo należy zaproponować rodzicom tego dziecka, by to oni dowozili dziecko, a gmina dokona zwrotu kosztów dowozu tego dziecka. Wobec dziecka szkoła może również prowadzić szeroko rozumiane działania wychowawcze, udzielać dziecku pomocy psychologicznej, itp., współpracować z rodziną dziecka w celu poprawy zachowania dziecka w szkole, ale i także podczas dowozu dziecka do i ze szkoły.

Regulamin przewozu uczniów realizowanego w związku z ustawowym obowiązkiem gminy dowożenia uczniów do/ze szkoły nie może przewidywać kar w postaci odmowy dowożenia dziecka ze względu na jego zachowanie podczas transportu.

Transport dzieci do szkół jest specyficzną formą przewozu osób. Oznacza niepubliczny przewóz regularny określanej grupy osób uprawnionych do korzystania z przewozu. Należą do niej uczniowie i opiekun, który czuwa nad bezpieczeństwem dzieci w trakcie dojazdu do szkoły. Z korzystania z autobusu szkolnego wyłączone są inne osoby. Dowożenie uczniów do szkół to przewozy dedykowane i zamknięte dla innych pasażerów. Przewoźnik, z którym gmina podpisuje umowę zobowiązany jest do zapewnienia uczniom odpowiadających rodzajowi transportu warunków bezpieczeństwa i higieny oraz takich wygód, jakie ze względu na rodzaj transportu są niezbędne.

Agresywne zachowanie ucznia -czy można odmówić mu korzystania z dowozu do szkoły Read More »

Shopping Cart
Scroll to Top