Nauczyciela stażysta – wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
- Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien:
- poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły;
- uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
- prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone;
- uczestniczyć w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
- znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej;
- umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania;
- umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
- umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego;
- umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć;
- znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym
Nauczyciel stażysta – koniec stażu i co dalej?
Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu. /Oceny dorobku zawodowego nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły/przedszkola: po zapoznaniu się z projektem oceny dorobku zawodowego opracowanym przez opiekuna stażu, po zasięgnięciu opinii rady rodziców. Ocena jest sporządzana na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania/.
Nauczyciel przygotowuje dokumentację – do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.
Dokumentacja, którą należy dołączyć do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego:
kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (dyplomy, świadectwa, suplementy do dyplomów) – poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
zaświadczenie dyrektora szkoły;
kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczon przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
kopię oceny dorobku zawodowego za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel:
- prezentuje dorobek zawodowy;
- prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez: zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa; wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych;
- Odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych
do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.