Teczka Ewaluacji dla pedagoga specjalnego
to zbiór przykładowych dokumentów do wykorzystania w pracy pedagoga specjalnego oraz innych specjalistów ( druki w formie elektronicznej).
Przedstawione materiały mogą być wykorzystane na każdym etapie edukacyjnym. Wymagają one modyfikacji zgodnej z kwalifikacjami specjalisty oraz rzeczywistymi działaniami i potrzebami dzieci.
W teczce znajdują się przykładowe dokumenty (do samodzielnej edycji):
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
- Ewaluacja udzielanej pomocy dla dziecka objętego kształceniem specjalnym. Wskazówki dla nauczycieli
- Ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno terapeutyczny (IPET)
- Przykładowe sprawozdanie pedagoga specjalnego do samodzielnego uzupełnienia zgodnie z realnie prowadzonymi działaniami
- Przykładowy arkusz oceny efektywności udzielanej PPP do samodzielnej modyfikacji
- Przykładowy wpis do dziennika jako ocena efektowności PPP – ocena postępów dziecka
- Przykładowy wzór do samodzielnej modyfikacji okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia /uczennicy
- Przykładowy wzór modyfikacji IPET (do samodzielnej zmiany) modyfikacja indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia/ dziecka-
- Sprawozdanie z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w semestrze i roku szkolnego (przykładowe wzory x 2)
- Przykładowe sprawozdanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej
- Sprawozdanie z zajęć dydaktyczno – wyrównawczych (przykładowy wzór)
- Zawiadomienie dla rodziców
Ewaluacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej to obligatoryjne zadanie nauczycieli i specjalistów. Przepisy prawa oświatowego nie zawierają wzorca do przeprowadzania ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu. Dobór metod, narzędzi należy do dyrektora oraz nauczycieli.
Teczka to zbiór pomocy w tym zakresie. Materiały, to przykładowe wzory do samodzielnej modyfikacji zgodnie z realnie prowadzonymi działaniami. Przedstawiają strukturę pomocnych dokumentów oraz wskazówki do pracy nad obowiązkową oceną efektywności działań wspierających. Celem ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dokonanie oceny efektywności działań realizowanych w placówce.
Zakres obszarów ewaluacji IPET określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309) ogłoszono dnia 28 lipca 2020 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.
Teczka Ewaluacji dla pedagoga specjalnego, teczka pedagoga specjalnego w przedszkolu, narzedziownik pedagoga specjalnego
Teczka pracy pedagoga specjalnego – przedszkole ( druki w formie elektronicznej)
to zbiór gotowych materiałów przydatnych w pracy początkującego pedagoga specjalnego w przedszkolu. Wszystkie materiały są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz stanowią wsparcie w realizacji podstawowych zadań specjalisty. Poszczególne materiały wymagają samodzielnego uzupelnienia: np. arkusz diagnostyczny i opisy grupy.
- Ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka
- Arkusz diagnozy dziecka ( arkusz obserwacji)
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka (WOPFU)
- Arkusz opisu oddziału/ grupy
- Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny (IPET)
- Protokół z zebrania zespołu do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu
- Karta pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
poniższy wywiad ma pomóc w uzyskaniu informacji na temat dziecka i jego środowiska wychowawczego. - Plan pracy pedagoga specjalnego w przedszkolu
- Posiedzenie zespołu IPET i WOPFU
- Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- Przykładowe ćwiczenia i zajęcia wspomagające prace na zajęciach w przedszkolu
- Przykładowe zgeneralizowane dostosowania wymagań w bieżącej pracy w grupie przedszkolnej (do modyfikacji)
- Przykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego w przedszkolu (do modyfikacji zgodnie z realizowanymi zadaniami)
- SPE prezentacja dla nauczycieli
- Wczesne wspomaganie rozwoju -materiały
- Wykaz dzieci zakwalifikowanych do różnych form pomocy
- Wykaz instytucji do współpracy
Narzędziownik pedagoga specjalnego ( druki w formie elektronicznej) jest wsparciem dla początkujących specjalistów w zakresie realizacji zadań: prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
- Kwestionariusz SRD,
- Zgeneralizowane dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów ze SPE do modyfikacji
- Materiały szkoleniowe dla rady pedagogicznej na temat diagnozy, specjalnych potrzeb edukacyjnych (do samodzielnej prezentacji),
- Arkusz obserwacji klasy (do wypełnienia),
- Arkusz obserwacji dziecka/ ucznia w celu planowania działań wspierających
- Materiał do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
- Rodzaje informacji od członków zespołu IPET, WOPFU
Teczka Ewaluacji dla pedagoga specjalnego, teczka pedagoga specjalnego w szkole podstawowej, narzedziownik pedagoga specjalnego
Teczka pracy pedagoga specjalnego – przedszkole ( druki w formie elektronicznej)to zbiór gotowych materiałów przydatnych w pracy początkującego pedagoga specjalnego w przedszkolu. Wszystkie materiały są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz stanowią wsparcie w realizacji podstawowych zadań specjalisty. Poszczególne materiały wymagają samodzielnego uzupelnienia: np. arkusz diagnostyczny i opisy grupy.
- Ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka
- Arkusz diagnozy dziecka ( arkusz obserwacji)
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka (WOPFU)
- Arkusz opisu oddziału/ grupy
- Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny (IPET)
- Protokół z zebrania zespołu do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu
- Karta pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
poniższy wywiad ma pomóc w uzyskaniu informacji na temat dziecka i jego środowiska wychowawczego. - Plan pracy pedagoga specjalnego w przedszkolu
- Posiedzenie zespołu IPET i WOPFU
- Procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- Przykładowe ćwiczenia i zajęcia wspomagające prace na zajęciach w przedszkolu
- Przykładowe zgeneralizowane dostosowania wymagań w bieżącej pracy w grupie przedszkolnej (do modyfikacji)
- Przykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego w przedszkolu (do modyfikacji zgodnie z realizowanymi zadaniami)
- SPE prezentacja dla nauczycieli
- Wczesne wspomaganie rozwoju -materiały
- Wykaz dzieci zakwalifikowanych do różnych form pomocy
- Wykaz instytucji do współpracy
Narzędziownik pedagoga specjalnego ( druki w formie elektronicznej) jest wsparciem dla początkujących specjalistów w zakresie realizacji zadań: prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
- Kwestionariusz SRD,
- Zgeneralizowane dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów ze SPE do modyfikacji
- Materiały szkoleniowe dla rady pedagogicznej na temat diagnozy, specjalnych potrzeb edukacyjnych (do samodzielnej prezentacji),
- Arkusz obserwacji klasy (do wypełnienia),
- Arkusz obserwacji dziecka/ ucznia w celu planowania działań wspierających
- Materiał do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
- Rodzaje informacji od członków zespołu IPET, WOPFU
- sporz./opr.
Angelika Perdek – Chabinowska