Nagranie webinaru
Życie jest doznaniem multisensorycznym, a integracja sensoryczna jest procesem polegającym na tym, że mózg po otrzymaniu informacji ze wszystkich systemów zmysłowych identyfikuje je, przekształca i integruje ze sobą oraz łączy z wcześniejszymi doświadczeniami. Co dorośli mogą robić na co dzieci, by mózgi dzieci były zintegrowane, a dzięki temu dzieci łatwiej nabywały różne umiejętności?
Dla kogo jest to szkolenie:
Nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, rodziców dzieci do 10 r. życia
Dzięki szkoleniu uczestnik zyska:
- Impuls do świadomego działania na rzecz zintegrowanego rozwoju dzieci do 10 r. życia.
- Konkretne informacje do zastosowania od zaraz – co i jak robić, by wspierać dziecko podczas codziennych czynności edukacyjnych i wychowawczych.
- Wiedzę praktyczną sprawdzoną przez dr Adrianę Kloskowską, a opartą na naukowych badań – odwołania do literatury, badań, doświadczeń praktyka
- Wskazówki, w jaki sposób będziesz mógł pogłębić wiedzę – polecana laktura.
Opis szkolenia:
Życie w cyfrowym świecie powoduje, że dzieci i młodzież w mniejszym stopniu niż ich przodkowie doświadczają wielozmysłowego poznawania świata, co skutkuje często zakłóceniami procesów integracji sensorycznej i negatywnie wpływa na ogólny rozwój młodego człowieka oraz przyczynia się do licznych trudności napotykanych w szkole, dot. zarówno kwestii poznawczych, jak i wychowawczych.
Ważne by dorośli przebywający na co dzień z dziećmi: nauczyciele, specjaliści, rodzice wiedzieli, jak wspierać je w rozwoju, by zapewnić możliwie najlepsze zintegrowanie mózgu.
Gerald Hűther mówi, że:
Bogate dziecko to dziecko bogate w doświadczenia umożliwiające wielomodalne / wielozmysłowe poznawanie świata,
dlatego podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się: jak uczy się mózg, czyli jak identyfikuje napływające ze wszystkich zmysłów bodźce, jak je przekształca i integruje ze sobą oraz jak łączy z wcześniejszymi doświadczeniami, dzięki czemu mogą one być wykorzystywane w celowym działaniu, a także dowiedzą się, jak powstają tzw. reakcje adaptacyjne, stanowiące podstawę prawidłowego rozwoju człowieka, czym jest uwarunkowane dojrzewanie układu nerwowego oraz które czynniki odgrywają główną rolę w integracji zmysłów.
Program:
Szkolenie wpisuje się w kierunki polityki oświatowej państwa w r. szk. 2020/2021:
Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom
z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Systemy zmysłowe i ich rola w procesie prawidłowego rozwoju dziecka.
- Zintegrowany mózg – co to znaczy i jak wspierać dziecko, by jego mózg był zintegrowany.
- Prawidłowy rozwój dziecka z uwzględnieniem różnych sfer, zwłaszcza dotykowej motorycznej.
- Czynniki ryzyka przyczyniające się do powstania zaburzeń integracji sensorycznej.
- Wstępna ocena umiejętności sensorycznych dziecka.
- Typowe objawy zaburzeń integracji sensorycznej i problemy z przetwarzaniem bodźców.
- Integracja sensoryczna a uczenie się i zachowanie.
- Dzieci niezintegrowane i ich miejsce w systemie edukacji.
- Przykłady działań wspomagających rozwój sensoryczny dziecka.
Po szkoleniu otrzymasz:
-
- certyfikat
- dostęp do nagrania
- Materiały w PDF 18 str:
- symptomy zaburzeń integracji sensorycznej z uwzględnieniem poszczególnych kanałów sensorycznych
- arkusze przesiewowe dot. integracji sensorycznej z uwzględnieniem podziału na okresy rozwojowe: 0-2 lata; 2-5 lat, 5-12 lat, powyżej 12 lat
- wskazówki do prowadzenia diety sensorycznej czyli opis działań, które należy podejmować na co dzień, by wspomagać rozwój sensoryczny dziecka z uwzględnieniem wszystkich zmysłów
Prowadząca: dr Adriana Kloskowska
nauczyciel, pedagog specjalny, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, doradca zawodowy, coach, wykładowca akademicki, szkoleniowiec, dyrektor w Impuls do Rozwoju, autorka i realizatorka licznych szkoleń dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców, pasjonatka ludzkiego mózgu, propaguje uczenie się oparte na naturalnych dźwigniach umysłu, publikuje na łamach czasopism edukacyjnych, np. Głos Pedagogiczny, Monitor Dyrektora Szkoły, Charaktery, Wczesna Edukacja, TIK w Edukacji, prowadzi na FB stronę Impuls do Rozwoju Edukacji.